14 اگست یوم آزادیِ پاکستان

ایہہ صرف اک دیہاڑ نہیں بلکہ اک خاص تہوار اے جس دن پاکستان معرض وجود وچ آیا

اج دی میری ایس تحریر دا مقصد یوم آزادی اُتے ساڈی ذمے داریاں دی نشان دہی کرنا اے۔آزادی اک نعمت اے ایس دی قدر ایہناں نوں ای ہوندی اے جنہاں نے کجھ کھویا ہوندا اے ایس لئی یا جنہاں دے کول ایہہ نعمت نہیں ہوندی۔ 14 اگست دا دیہاڑ اک خاص اہمیت دا حامل تے حب وطنی دا جذبے بھرپور اک خاص دیہاڑ ہوندا اے۔اک انج دا دیہاڑ جس دا بالاں تے نوجواناں نوں عید دے دن وانگوں ای انتظار ہوندا اے۔ گھراں، چھتاں، گڈیاں، موٹر سائیکلاں نوں لوک سجانا شروع کر دیندے نیں۔ بالاں دے سکولاں، کالجاں وغیرہ وچ وی خاص پروگرام ہوندے نیں۔ کجھ تجزیہ نگاراں دے جزیے کالم نویساں دے کالم بوہت عجیب تے حیران کن انداز وچ گل کردے نیں۔ 14 اگست دی اہمیت تے ایس دی بنیاد نوں کھوکھلا کرن لئی سازشاں کردے رہندے نیں تے کجھ حضرت بیرون ملک توں خرچہ لے کے پاکستان دی ساکھ نوں نقصان اپڑان دی کوشش کردی اے ایہناں نوں غیرت کھانی چاہیدی اے تے ایہناں نوں دسنا چاہنا واں کہ 14 اگست صرف اک

دیہاڑ نہیں بلکہ اک خاص تہوار اے جس دن پاکستان معرض وجود وچ آیا۔
14 اگست آزادی تے جشن آزادی دا مفہوم کیتا اے، عالم لوک تے خاص طور تے نویں نسل دی اکثریت ایس توں بالکل بے بہرہ اے۔ ان پڑھ تے چلو پروپیگنڈے دا شکار نیں۔ پر پڑھے لکھے وی غیر تاریخ دے طوطے بنے ہوئے نیں۔ آزادی دا تصور ایہناں سب لئی اک مجرد تے رومانوی تصور دی حیثیت رکھدا اے اوہ بس ایہہ سمجھدے نیں کہ اسیں 14 اگست نوں آزادی حاصل کیتی۔ کس توں حاصل کیتی، کیوں حاصل کیتی تے کنج حاصل کیتی۔ ایہناں بنیادی سوالاں نال ایہناں نوں کوئی سروکار نہیں۔ ایس دن انج دے بینر وی آویزاں کیتے جاندے نیں جنہاں اُتے آزادی دے شہیداں نوں سلام پیش کیتا جاندا اے۔
ایس بے خبری دا نتیجہ ایہہ برآمد ہو رہیا اے کہ 14 اگست تے آزادی دا تصور محض اک خالی خولی نعرے وچ تبدیل ہو گیا اے تے ظاہری ٹیپ ٹاپ، ، وکھاوا، ہلڑ بازی تے لاقانونیت ایس دن دی پہچان بن دی جا رہی اے۔ اسیں لوک سارا سال پاکستان دی کمزوریاں اُتے مباحث وچ الجھے رہندے نیں جیہڑا خاص طور تے اگست دے مہینے وچ مزید دھواں دھار صورت اختیار کر لیندی اے پر جے سال وچ اک دیہاڑ ایہہ وی سوچ لیا جائے کہ پچھلے اک سال وچ اسیں اک پاکستانی ہون دی حیثیت کیہ کیتا؟ ساڈا کیہڑا عمل صرف تے صرف پاکستان دے مفاد لئی سی؟ تے شاید بوہت ساری بے مقصد گلاں اُتے بحث وچ ویلا ضائع نہ ہوئے۔ 14 اگست دا دیہاڑ پاکستان وچ قومی تہوار دے طور تے بڑے دھوم دھام نال منایا جاندا ے۔

ایس توں علاوہ پاکستانی جیہڑے بیرون ملکاں وچ مقیم نیں اوہ وی بوہت جوش خروش نال ایس دیہاڑ دی تقریبات دا اہتمام کردے نیں۔خاص طور تے پچھلے ورہے مینوں دبی وچ 14 اگست منان دا موقع ملیا… ایہہ دن اوتھے موجود پاکستانیاں لئی باعث فخر تے پُر مسرت ہوندا اے۔ایس دیہاڑ نہ صرف پاکستان بلکے بیرون ملک وچ وی لوک پاکستانی جھنڈیاں نال گھراں ، کمریاں، اپنی رہائش گاہواں نوں سجاندے نیں۔ دنیا نوں وکھاندے تے دسدے نیں کہ پاکستان ایس دیہاڑ آزاد ہویا سی تے دو قومی نظریہ دی اہمیت اجاگر کردے نیں کہ پاکستان کیوں بنیا…پاکستان بنان لئی بزرگاں، نوجواناں، بالاں، یعنی مسلماناں نے بوہت قربانیاں دتیاں نیں۔14اگست 1947دا سورج برصغیر دے مسلماناں لئی آزادی دا پیامبر بن کے طلوع ہویا سی۔ مسلماناں نوں نہ صرف ایہہ کہ انگریزاں بلکے ہندواں دی متوقع غلامی توں وی ہمیشہ لئی نجات ملی سی ۔آزادی دا ایہہ حصول کوئی آسان کم نہیں سی جویں کہ شاید اج سمجھیا جان لگیا اے۔نواب سراج الدولہ توں لے کے سلطان ٹیپو شہید تے آخری مغل تاجدار بہادر شاہ ظفر تیکر دی داستاں ساڈی تریخ حریت و آزادی دی لازوال داستان اے۔ 1857 دی جنگ آزادی دے المناک واقعات وی ایسے سلسلے دی کڑیاں نیں۔ست سمندر پار توں تجارت دی غرض توں آن والی انگریز قوم دی مسلسل سازشاں، ریشہ دوانیاں تے مقامی لوکاں دی غداریاں دے نتیجے وچ برصغیر وچ مسلماناں دی حکومتاں یکے بعد دیگرے ختم ہوندی چلی گئیاں۔اگرچے مسلمان حکمراناں تے مختلف قبائل دے سرداراں نے سردھڑ دی بازی لا کے تے جان و مال دی عظیم قربانیاں دے کے انگریزاں نوں ایتھے تسلط جمان توں روکن لئی ہر ممکن کوششاں کیتیاں سن۔

قائداعظم محمد علی جناح نے کیہ خوبصورت گل کیتی سی’’ پاکستان ایسے دن قائم ہو گیا سی، جس دن برصغیر وچ پہلا بندا مسلمان ہویا سی‘‘۔ حقیقت ایہہ وے کہ برصغیر دے مسلماناں نے کدی وی انگریز دی حکمرانی نوں دل توں تسلیم نہیں کیتا سی۔ انگریزاں تے ایہناں دے نظام توں نفرت تے بغاوت دے واقعات وقفے وقفے دے نال بار بار اگے آندے رہے سن۔ برطانوی اقتدار دے خاتمے لئی برصغیر دے مسلماناں نے جیہڑی عظیم قربانیاں دتیاں نیں تے جیہڑی بے مثال کوشش کیتی اے ایہہ ایہناں دے اسلام تے دو قومی نظریے اُتے غیر متزلزل ایمان و یقین دا واضح ثبوت اے۔ ایہناں ای قربانیاں تے مسلسل جدوجہد دے نتیجے وچ بالآخر پاکستان دا قیام عمل وچ آیا سی۔ جدوں اسیں تحریک پاکستان دی تاریخ ویکھنے آں تے ایس تاریخی جدوجہد وچ ایہہ گل سب توں زیادہ نمایاں طور تے سانوں وکھائی دیندی اے کہ مسلمان اپنے جداگانہ اسلامی تشخص اُتے مصر سن۔ ایہو نظریہ پاکستان تے علیحدہ وطن دے قیام دی دلیل سی، ہر قسم دے جابرانہ و غلامانہ نظام نال بغاوت کر کے خالص اسلامی خطوط اُتے مبنی نظام حیات دی تشکیل ایہناں دا مدعا تے مقصود سی۔ جس دا اظہار و اعلان قائداعظم محمد علی جناح نے بار بار اپنی تقریراں تے خطاب وچ کیتا سی۔ ایہو وجہ اے کہ اسیں ویکھنے آں کہ تحریک پاکستان دے دوران برصغیر دے کونے کونے وچ ’’لے کے رہیں گے پاکستان، بن کے رہے گا پاکستان ‘‘ ، ’’ مسلم ہے تو مسلم لیگ میں آ‘‘ تے ’’ پاکستان کا مطلب کیا؟، لا الہ الا اللہ‘‘ ایہہ نعرے برصغیر دے مسلماناں دے دلی جذبات دے حقیقی ترجمان سن۔ عرصہ دراز توں غلامی دی زنجیراں وچ جکڑے ہوئے مسلماناں نوں آزادی ملن دی امید پیدا ہو چلی سی۔ اوہ ایس گل نوں چنگی طرح سمجھدے سن کہ جے ایہہ موقع ہتھ توں نکل گیا تے فیر انگیزاں دے چلے جان توں بعد اوہ ہمیشہ ہمیشہ لئی ہنددو بنیا دی غلامی وچ چلے جان گے۔ اوہ ہر طرح دے سامراج توں چھٹکارا چاہندے سن۔ ایس مقصد دے حصول لئی وڈی توں وڈی قربانی دتی جا سکدی سی، پر ایس مقصد توں پچھے ہٹنا ایہناں نوںگوارا نہیں سی۔ پاکستان دا قیام دن رات، جمع الوداع ماہ رمضان المبارک 1368ھ بمطابق 14 اگست 1947 عمل وچ آیا۔ ظہور پاکستان دا ایہہ عظیم دن جمع الوداع ماہ رمضان المبارک تے شب قدر جیہڑی ہزار مہینیاں توں بہتر اے، محض اتفاق نہیں بلکے خالق و مالک کائنات دی ایس عظیم حکمت عملی دا حصہ

اے۔
13اپریل 1948 نوں اسلامیہ کالج پشاور وچ تقریر کردے ہوئے بانی پاکستان نے فرمایا:
اسیں پاکستان دا مطالبہ زمین دا اک ٹکڑا حاصل کرن لئی نہیں کیتا بلکے اسیں انج دی جائے پناہ چاہدے ساں جتھے اسیں اسلامی اصولاں دے مطابق زندگی لنگھانا سکیے پاکستان کرہ ارض دا اکو انج دا ملک اے جس دی بنیاد اک نظریے اُتے رکھی گئی تے ویلے دی سفاک طاقتاں توں ایس نظریہ نوں منوان لئی اسلامیان ہند نے جیہڑی انگنت قربانیاں دتیاں اقوام عالم دی تاریخ وچ ایہناں دی مثال نہیں ملدی۔ برسہا برس دی جدوجہد دے بعد اک خدام اک رسول تے اک قرآن اُتے ایمان رکھن والیاں نے اک قائد دی قیادت وچ پاکستان ایس نظریے دی بنیاد اُتے حاصل کیتا کہ مسلمان اک وکھری قوم نیں جس دا طرز زندگی، ثقافت تے دین سب توں وکھرا اے۔ ایس قوم دا کسے وی دوجی قوم وچ یا قومیت وچ ضم ہونا قطعی طور اُتے ناممکن اے۔دو قومی نظریہ کیہ اے یا ایس دی بنیاد کیہ اے؟ ایس دا اندازہ بانی پاکستان حضرت قائداعظم دی ایس تقریر توں لایا جا سکدا اے جیہڑا اوہناں نے 8 مارچ 1944 نوں علی گڑھ یونیورسٹی وچ طلبا دے اجتماع وچ کیتی سی۔ اوہناں نے کہیا سی پاکستان ایس دن معرض وجود وچ آ گیا سی جدوں ہندوستان وچ پہلا غیر مسلم مسلمان ہویا سی ایسے طرح 17 نومبر 1945 نوں بابائے قوم نے ایڈورڈ کالج پشاور وچ تقریر کردے ہوئے فرمایا، اسیں دونواں قوماں وچ صرف مذہب دا فرق نہیں، ساڈا کلچر، اک دوجے توں وکھرا اے۔ ساڈا دین سانوں اک ضابطہ حیات دیندا اے، جیہڑا زندگی دے ہر شعبے وچ ساڈی رہنمائی کردا اے اسیں ایس ضابطے دے مطابق زندگی بسر کرنا چاہنے آں۔
ہن کجھ عرصے توں ایہناں عناصر ولوں بھارت نوں پسندیدہ ترین ملک دا درجہ دین دا واویلا کیتا جا رہیا اے انج دے لوکاں دی عقل دا ماتم کرن نوں جی چاہندا اے۔ ایہناں توں پچھیا جائے کہ کیہ پاکستان بھارت نوں ایس لئی پسندیدہ ترین ملک دا درجہ دے دیوے کہ ایس بھارت نے 1947 توں پاکستان دی شہ رگ کشمیر نوں اپنے پنجہ استبداد وچ لے رکھیا تے اپنے وطن کشمیر نوں آزاد کران دی جدوجہد کرن والے لکھاں کشمیری نوجواناں نوں شہید کر چکیا تے کردا رہندا اے۔
بھارت پاکستان آن والے دریائواں اُتے اپنے زیر تسلط علاقیاں وچ غیر قانونی بند بنھ کے پاکستان دے حصے دا پانی روکن دی راہ اُتے قائم اے جس دا مقصد پاکستان دے سرسبز علاقیاں وچ پانی دی ترسیل بند کرنا تے اینوں ریگستاناں وچ تبدیل کرنا اے۔ تاں جے پاکستان دے مسلماناں نوں ایتھوپیا انج دے سنگین حالات دا ساہمنا کرنا پئے ایتھے دے لوک اناج دے اک اک دانے نوں ترسن۔ دو قومی نظریہ تے پاکستان دے بارے وچ جیہڑے لوک غلط گلاں کردے نیں ایہناں نوں کشمیر دے حالات نظر نہیں آ رہے؟ جموں کشمیر وچ بھارتی کنج ظلم و ستم دیاں داستاں لکھ رہے نیں، دو قومی نظریے دی بنیاد غیر منقسم ہندوستان وچ سب توں پہلے البیرونی نے اپنی کتاب، کتاب الہند وچ پیش کیتی۔ ایس نے واضح طور اُتے لکھیا کہ مسلمان تے ہندو دو وکھری وکھری قوماں نیں بلکے ایس نے تے ایتھوں تیکر دسیا کہ ہندو مسلماناں نوں نیچ قوم قرار دیندے نیں تے ایہناں توں کراہیت کردے نیں۔ شبہ مسلمان تے ہندو سینکڑے سالاں توں رو رہے سن پر جویں کہ البیرونی دی کتاب ’’کتاب الہند‘‘ وچ ذکر اے کہ ہندو مسلماناں نوں نیچ سمجھدے سن۔ مسلمان اک نیچ قوم دی حیثیت نال ذہنی غلام سن۔ یاد رہوے کہ اوہ مسلمان نہیں سن جیہڑے ایران، ترک یا عرب توں آئے سن ایہناں سیداں، شیرازیاں، گیلانیاں، برلاس، قریشیاں، بخاریاں نوں مقام حاصل سی ایہہ اوہ مسلمان سن جنہاں دا نسلی تعلق ہندوواں ای دی مختلف برادریاں نال سی جنہاں وچ بگٹی، مینگل، بھٹو، بھٹی، شیخ، رائو، رانا، کھوکھر، سارے شامل سن پر ایہناں دے قبول اسلام ای توں اوہ ہندو قوم توں وکھرے ہو کے امت مسلمہ وچ شامل ہو گئے تے ہندوواں دی نظر وچ نیچ اکھوائے۔ برصغیر وچ دو قومی نظریہ اینا ای پرانا اے جنی تاریخ ِ اسلام پرانی اے پاکستان بنان دا مقصد بوہت عظیم سی۔ کجھ لوک کہندے نیں کہ پاکستان 14 اگست نوں نہیں بلکے 15 اگست نوں بنیا جناب گل ایہہ کہ اعلان 14نوں ہویا تے ہجرت وی لوکاں نے 14توں ای شروع کر دتی، ایہہ گل نہیں کہ کدوں اپڑے یا کدو ں ایہناں نوں منزل اُتے اپڑن دی مبارکباد دتی گئی۔ جدوں اعلان ہویا کہ پاکستان بن گیا اے لوک ہجرت کر کے ایتھے آ جان۔ ویلا تے دن تاں اوہ نوٹ کیتا جاندا اے… تے سب توں ودھ کے شب قدر دی مبارک رات سی تے 14اگست دا دیہاڑ سی۔
کجھ لوک نویں نسل نوں کس بحث مباحثے وچ پا رہے نیں؟ ایس توں کیہ حاصل… ملک تے آزادی دی قدر غلام ملکاں توں پچھو، کشمیریاں توں فلسطینیاں، اعراقیاں توں پچھو، پاکستانیوں تہاڈی اکھ ایس ول گھٹ گئی اے دنیا دی تریخ وچ اینی گھٹ مدت وچ ایہہ اوہ پاکستان اے جس نے 74 ورہے دی عمر وچ 8جنگاں لڑیاں ونڈ دے ویلے 1948 کشمیر دی جنگ، 1965 وچ ہندوستان دی مسلط کردہ جنگ، 1971 وچ ہندوستان دی مسلط کردہ جنگ، 1999 وچ کارگل دی جنگ، دنیا دی سپرپاور روس نال افغانستان وچ جنگ، دنیا دی سب توں وڈی 50لکھ مہاجرت نوں اپنے ملک وچ پناہ دتی، موجودہ دوجی سپر پاور امریکہ نال جنگ ایس دے باوجود پاکستانیوں، پاکستان زندہ بلکے ایٹمی قوت وی اے۔ ایہہ اوہ پاکستان اے جس دے خلاف اسرائیل، انڈیا تے امریکہ نے اتحاد کر لیا اے پر ایس ویلے تیکر اللہ دے حکم نال ناکام نیں، ایہہ اوہ پاکستان اے جس نے عرب اسرائیل جنگ وچ اسرائیل دے چھ ایف سولہ جہاز ڈیگے سن۔ 14اگست اوہ دیہاڑ اے جدوں ہر اک نوں اپنی ذمے داریاں ادا کرن دا عہد کرنا ہوئے گا۔ پاکستان جویں فوج کسے ملک دے کول نہیں۔ پاکستان جہی عوام کسے ملک دے کول نہیں۔ بس کجھ اک دشمن ملکاں دے ایجنٹ جیہڑے پاکستان دے خلاف وکدے نیں۔ کدی سندھ تحریک شروع کردے نیں اپنے آقانوں خوش کرن لئی تے کدی بلوچستان وچ ٹی ٹی پی آ جاندی اے۔ کدی انڈیا کلبھوشن لانچ کردا اے، تے کدی امریکہ شکیل آفریدی لانچ کردا اے۔ کدی خیبر پختون خواہ وچ پی ٹی ایم آ جاندی اے۔ ایس دے نمائندے پاک فوج دیاں چوکیاں نوں نشانہ بناندے نیں۔ پاک فوج دے خلاف نعرہ بازی کردے نیں۔ دہشت گردی ودھاندے نیں۔ پاکستان دے عوام نوں چاہیدا اے کہ پاک فوج دے نال کھڑی ہو جائے۔ جس ملک دی فوج نہیں ہوندی اوہ کدی کامیاب ہو ای نہیں سکدا۔ سانوں سب نوں اج پاکستان دی ترقی لئی کوشاں رہنا چاہیدا اے تے ذمے داریاں ادا کرنیاں چاہیدیاں نیں۔ جے آزادی دی نعمت نوں جاننا تے پہچاننا اے تے فلسطین دی عوام توں پچھو، جے آزادی دی نعمت نوں پہچاننا اے تے مظلوم کشمیریاں توں پچھو، غزہ دی عوام توں پچھو، برما دی عوام توں پچھو، ایس لئی آزادی دی قدر کرو تے اپنے ملک دی ترقی لئی کوشاں ہو جائو۔

اپنا تبصرہ گھلو