قدیم ثقافتی تہوار ’’شب یلدا‘‘

شب یلدا قدیم ثقافتی تہوار دے نال نال صلہ رحمی جہے اسلامی حکم دی تعمیل وی اے

تحریرو تحقیق : شبیر احمد شگری

21 دسمبر نوں سال دی لمبی ترین رات ہُندی اے جنہوں شب یلدا کہیا جاندا اے۔ شب یلدا دے نال ای ذہن وچ لمبی رات دی قصہ کہانی، دوستاں تے خاندان دے تعلق جوڑن دا منظر ذہن وچ آندا اے۔ یلدہ دی رات یا چلہ دی رات ایران دی قدیم ترین تقریبات وچوں اک اے۔ کئی اقوام شب یلدا مناندیاں نیں پر ایران وچ ایہنوں اک خوبصورت ثقافتی تہوار دے طور تے منایا جاندا اے۔ ایہہ رات لمبی ترین راتاں وچوں اک اے تے ایس رات دے بعد دن وددھدا جائے گا تے راتاں نکیاں ہوندیاں جان گیاں۔ شب یلدا جنہوں شب چلہ وی کہیا جاندا اے ایران دے توسط نال رومیاں وچ وی رواج پا گئی تے رومی ایہنوں جشن ساتورن دے ناں توں مناندے نیں۔
ایران تے ایس دے قرب و جوار دے ہم ثقافت ملکاں وچ موسم خزاں دی آخری رات تے موسم سرما دے شروع ہون نوں شب یلدا یا شب چلہ کہندے نیں ایس رات ایران وچ ثقافتی تے قدیم رسم و رواج دے مطابق خاندان دے نکے بندے اپنے وڈیاں تے بزرگاں دے گھر جاندے نیں تے بزرگ حضرات حافظ دے شعر پڑھدے نیں تے قصے کہانیاں سناندے نیں۔ مہماناں دی تواضع خشک میویاں، انار، تربوز تے دُوجے میویاں نال کیتی جاندی اے تے ایسے دے نال نال اوہ نویں نویلی دُلہن تے داماد دے رشتہ دار اک دُوجے نوں تحفے تحائف وی دیندے نیں۔ ایس طرح ایران وچ ایس تہوار نوں خوبصورتی نال منایا جاندا اے۔ ایرانی عوام ہر سال موسم خزاں دی آخری تے لمبی ترین رات نوں شب یلدا دا تہوار مناندے نیں۔ یلدا تہوار دا سب توں اہم مقصد خانداناں تے دوستی نوں اہمیت دینا اے، ایران وچ رائج شمسی کیلینڈر دے مطابق 30 آذریا 21 دسمبر نوں ایرانی عوام سردیاں دی آمد اُتے یلدا نامی تہوار مناندے نیں جس دن نوں تاریکیاں دے مقابلے وچ روشنی دی فتح دا تہوار قرار دتا جاندا اے۔ ایران دے علاوہ وسطی ایشیائی ملک بشمول افغانستان، پاکستان ، ازبکستان، ترکمانستان، آذربائیجان تے آرمینیا وچ وَسن والے لوک موسم سرما دی سب توں لمبی رات 21 دسمبر نوں مناندے نیں۔ دنیا بھر وچ وسن والے ایرانی تے دُوجی قوماں شب یلدا بوہت جوش و جذبے نال مناندیاں نیں جس دی جڑاں سانوں فارسی تہذیب وچ زیادہ نظر آندیاں نیں۔ ایس موقعے اُتے خاندان دے سب ای بندے، گھرانے دے سب توں بزرگ بندے جویں دادا، دادی، یا نانا، نانی دے گھر جمع ہوندے نیں تے رات دا بیشتر حصہ گل بات، ماضی دیاں چنگیاں یاداں دے قصیاں تے بیت بازی وغیرہ وچ بسر کردے نیں۔ ایران وچ بزرگاں تے خانداناں دے وڈیاں نوں بہت عزت دتی جاندی اے کیوں جے ایرانی تہذیب وچ عمر نوں عقل دے نال ملایا جاندا اے۔ ایس طرح صلہ رحمی دے اسلامی حکم دی بڑی خوبصورتی نال تعمیل وی کیتی جاندی اے۔ یلدا تہوار اُتے خانداناں دے وڈے تے بزرگ میزبان دے فرائض انجام دیندے نیں ایسے لئی بچے تے نوجوان ایس رات نوں منان اپنے وڈیاں دے گھراں وچ جاندے نیں۔ ایس موقعے اُتے خاندان دے بزرگ گلستان سعدی، دیوان حافظ تے فردوسی دے شاہنامہ توں کہانیاں وی پڑھ کے سناندے نیں… ایرانی خاندان یلدا دی رات وچ مزے دار کھانا، ہر قسم دے پھل تے زیادہ عام طور تے تربوز تے انار، خشک تے گری دار میوہ جات، پستہ، اخروٹ تے موسمی پھل کھاندے نیں۔
خراسانی ادب وچ لفظ یلدہ بوہت گھٹ استعمال ہوندا اے پر سارے تاریخی ادوار وچ جتھوں تیکر زبانی تے تحریری دستاویزات دا تعلق اے، ایس رات نوں چراغانی چلہ رات یا چراغ رات وی کہیا جاندا سی، پرانے زمانے وچ چونکہ ہر جماعت رات دے کھانے لئی چراغ لے جاندی سی تے روشنیاں دی کثرت دی وجہ نال 40 چراغاں دا محاورہ وی استعمال ہُندا سی جیہڑا کثرت دی علامت اے۔
اک مٹھائی’’کف یا کفبی‘‘ دی تیاری جغرافیائی علاقے غوثستان تے قدیم خراسان وچ شب چیلہ دے ضروری تے واجب عکساں وچو ں اے۔ ایہہ اک روایتی پیسٹری یا شربت اے۔ خراسان رضوی تے جنوبی خراسان صوبیاں وچ شب چہلم دی خصوصی رسومات وچوں اک’’تالیاں وجان‘‘ دی تقریب دا انعقاد کیتا جا رہیا اے۔ ایس تقریب وچ ’’چوبک‘‘ نامی پودے دی جڑ جیہڑی ایس زمین وچ ’’بیخ‘‘ دے ناں توں مشہور اے نوں پانی وچ بھگو کے کئی وار ابالن دے بعد مٹی دے اک وڈے برتن وچ پایا جاندا اے جنہوں ’’تغار‘‘ کہیا جاندا اے۔ خاندان دے مرد تے نوجوان انار دی پتلی چھڑیاں دے اک گچھے دے نال مائع نوں گھنٹہ گھنٹہ تیکر ملا کے سخت جھگ بناندے نیں تے ایہنوں ٹھنڈے وچ کرنا چاہیدا اے تاکہ مائع جھگ بن جائے تے فیر سخت ہو جائے۔ آخر وچ تار شدہ جھگ نوں جوس یا چینی وچ ملایا جاندا اے تے اخروٹ تے پستے دی گٹھلی نال گارنش کرن دے بعد ایہنوں مہماناں دی تفریح لئی لیا جاندا اے۔ دریں اثناء نوجواناں دے اک گروپ نوں جھگ مٹھا کرن توں پہلے اک دُوجے اُتے سٹن تے جھگ نوں اک دوجے دے سراں تے چہریاں اُتے رگڑ کے مہماناں دی خوشی تے مسرت وچ وادھا کرن دی اجازت اے۔
چیلہ دی تقریبات دے دوران شادیاں دے انعقاد دی سب توں اہم روایت، تن دن تیکر جاری رہندی سی جس وچ مرداں دے عوامی حمام وچ دُولہا تے خواتین دے حمام وچ دلہن نوں اک شاندار تقریب دے دوران نوان لئی لے جایا جاندا سی تے نویں لباس دے آخر وچ دولہا تے دلہن تے ایہناں دے قریبی رشتہ داراں نوں پوایا جاندا ایہہ تقریب بعض اوقات فجر تیکر جاری رہندی اے۔
خونچہ ، خراسان وچ شب چیلہ دی روایات وچوں اک اے۔ اک وڈی ٹرے نوں خونچہ کہیا جاندا سی جس وچ دولہا تے دلہن دے تحفے لے جاندے سن۔ دولہے دے رشتہ دار عموماً تحفے تے نذرانے جویں سردیاں دے کپڑے تے جُتے تے دیگر تحفے دلہن دے والد دے گھر لیاندے نیں تے رات دے کھانے وچ ایہناں دے مہمان ہوندے نیں۔ اوہ بدلے وچ دولہے نوں تحفے وی دیندے نیں۔
اک ہور ایرانی تہوار چیلہ تموز اے، جو کہ موسم سرما وچ چیلہ دی تصویر اے، تے ایہہ سال دا لمبا ترین دن اے، جیہڑا ہن وی جنوبی خراسان وچ منایا جاندا اے۔
اصفہان دے شہر دہاقان وچ ایران دے دیگر علاقیاں وانگوں خاندان تے رشتہ دار اپنے دادا دادی دے گھر جاندے نیں تے اک کرسی دے دوالے جمع ہوندے نیں، بزرگ وی مہماناں دی تواضع گری دار میوے تے میوہ جات نال کردا اے تے اوہ رات گئے تیکر بیٹھ دے نیں تے کدی سویر تیکر شاہنامہ تے دیوان حافظ وی پڑھدے نیں۔ وڈی عمر دے لوک کہانیاں یا یاداں سناندے نیں۔
آذربائیجان دے شمالی علاقے وچ، ایس رات نوبیاہتا جوڑے یا منگیتر دے گھر سجایا ہویا سامان گھلن دا رواج اے۔ آذر بائیجان دے لوک اپنی ٹرے اُتے تربوز سجاندے نیں تے ایہناں دے دوالے لال اسکارف پاندے نیں جد کہ شمال دے لوک اک وڈی مچھلی نوں سجا کے دلہن دے گھر لے جاندے نیں۔ ایران دے دیگر پہاڑی علاقیاں وانگوں کردستان وچ وی ایس رسم دی اک قدیم تاریخ اے جنہوں ایس دے پرانے ناں توں ’’شوچلہ‘‘ کہیا جاندا اے تے صوبہ کردستان دے دارالحکومت سنندج وچ اکثر گھراں وچ لمبے عرصے توں میٹھا کھانا تے سنگک روٹی تیار کیتی جاندی اے۔ بوشہر صوبے دے لوک وی دوجے ایرانیاں وانگوں اپنے بزرگاں دے گھر جا کے ایس قدیم رسم نوں ادا کردے نیں۔ بوشہر وچ یلدہ دی رات نوں تربوز وڈے پیمانے اُتے استعمال کیتا جاندا اے۔
صوبہ گلستان وچ یلدہ دی رات بوہت اہم تے پسندیدہ اے۔ ایس رات سارے لوک دادا دادی دے گھر جاندے نیں تے کرسی اُتے بہہ کے حافظ تے فردوسی پڑھدے نیں تے ناشتہ تے پھل کھاندے نیں خاص طور تے باغیچے تے جنگل دے پھل جہے تربوز، انار ، لیمن گراس، لیموں، اوہ مٹھائیاں بناندے نیں تے کھاندے پیندے تے بزرگاں دی گل بات تے کہانیاں سن کے رات نوں سویر کر دیندے نیں تے یقین کردے نیں کہ یلدہ دے بعد دی سویر ہنیرے اُتے سورج دی فتح دا دن اے۔
اہل شیراز دا دستر خوان نوروز دے دستر خوان وانگوں رنگین اے۔ لیموں تے تربوز ٹھنڈے مزاج لئی دستیاب نیں تے کھجور تے تربوز گرم مزاج لئی دستیاب نیں۔ حافظ پڑھنا شیرازیاں لئی ایس رات دی تقریب دا اک لازمی حصہ اے۔
ہمدان دے لوک ایہنوں خوش قسمتی کہندے نیں گلپائیگان وچ ایہہ رات منائی جاندی اے ہر کوئی کمرے دے آل دوالے بیٹھا اے تے اک بڈھی عورت بار بار شعر پڑھ رہی اے۔ ہر نظم دے اختتام دے بعد نکی بچیاں سوئی نوں اک ای ٹوٹے وچ کٹ دیندیاں نیں تے مہمان بڈھی عورت دیاں نظماں نوں اپنا شگون سمجھدے نیں۔ دولہا دے گھر والیاں ولوں منگنی کرن والی کُڑی نوں پھل تے ناشتہ وی لے جایا جاندا اے تے ایہہ اک پرانی روایت اے۔ ا ردبیل وچ اہل خانہ یلدہ دی رات اکٹھے ہوندے نیں تے رات گئے تیکر اکٹھے رات لنگھاندے نیں۔ تربوز، انار، نارنگی، بیج، مچھلی دا پیلاف، کھانیاں وچ شامل نیں جیہڑا صوبہ اردبیل وچ مقبول نیں۔ یلدا دی رات، نوبیاہتا جوڑے لئی خربوزے سجائے جاندے نیں تے دولہے دے خاندان ولوں دیگر تحفیاں دے نال گھلے جاندے نیں۔
گیلان وچ تربوز ضرور فراہم کیتا جاندا اے تے خیال کیتا جاندا اے کہ جو وی رات نوں تربوز کھائے گا ایہنوں گرمیاں وچ پیاس نہیں لگے گی تے سردیاں وچ سردی نہیں لگے گی۔ اک ہور کھانا’’آوکونو‘‘ اے جیہڑا ایس خطے وچ یلدہ دی رات نوں مقبول اے تے ایہنوں اک خاص طریقے نال تیار کیتا جاندا اے۔
پرانے مذہب دے مطابق خوزستان دے لوک افسانوی قارون دے استقبال لئی صبح تیکر انتظار کردے رہندے کہ قارون غریب خانداناں لئی لکڑی توڑن والے کپڑیاں وچ لکڑی دے ٹوٹے لیائے۔ ایہہ چھڑیاں سونے وچ بدل جان گیاں تے خاندان لئی دولت، برکت تے برکت لیان گیاں۔
صوبہ قزوین دے لوک وی بزرگاں دے گھر جا کے ایس قدیم رسم نوں مناندے نیں۔ مختلف قسم دے خشک تے گِلے میوہ جات تے لال پھل تے دیگر کھانیاں نوں نال لیانا برکت اے۔ خاص طور تے جدوں دادیاں نوں ناشتہ لیان وچ دیر ہوندی اے نکے لوک اک خاص نظم کہندے نیں، قزوین دے اکثر لوک سبزیاں کھا کے، تمباکو نوشی والی مچھلی دے نال پیلاف تے فیر تربوز، انار،مختلف ناشتے جویں کشمش، اخروٹ، بیج، غذائیت نال بھرپور میوے تے خشک انجیر کھا کے اپنی رات نوں سردیاں دی پہلی سویر نال جوڑدے نیں۔ قزوینی دادی دے مطابق جے ایس رات بارش ہوئی تے بارش ہوئے گی۔ جے لحاف توں روئی نکل جائے تے برف پیندی اے تے جے ایس دا موتی دا ہار ٹُٹ جائے تے اولے پین گے۔ اک ہور یلدہ رات، دا رواج ایہہ وے کہ دولہا دلہن نوں موسم دے تحفے دے طور تے’’خنچے چیلے‘‘ گھلدا اے۔ ایس گلدستے وچ کپڑے، زیورات، گنے تے ست قسم دے پھل جویں ناشپاتی، تربوز، خربوزہ، سیب خصوصی سجاوٹ دے نال دلہن نوں گھلی جاندی اے۔
شب چیلہ پر لرستان تے لکستان دے لوکاں وچ خاس رسم و رواج اے تے ایہنوں شوچلہ کہیا جاندا اے۔ اکٹھے ہونا، رشتہ داراں دی عیادت کرنا، حافظ دی فال کڈنا، ایس رات لئی خاص کھانا پکانا تے گندم نوں رس وچ بھگو کے ہلدی تے نمک ملا کے ساگوان اُتے بھُنیا جاندا اے تے ایس وچ بادام، اخروت، کشمکش، کالے بیج پا کے کھادا جاندا اے۔ لرستان تے لکستان وچ شب چیلہ اُتے نوجوان اپنے گوانڈھی دی چھت اُتے جاندے نیں تے اپنی شالاں وچھا کے اُچی آواز وچ شعر پڑھدے نیں تے گوانڈھی گری دار میوے، مٹھائیاں، پھل تے ایہناں دیاں شالاں وچ پاندے نیں۔ لوک گندم، تل تے اخروٹ دا استعمال کردے ہوئے خصوصی اسنیکس وی تیار کردے نیں تے جدوں گھر والے اکٹھے ہوندے نیں تے ایہناں دا استعمال کردے نیں۔ لورستان وچ یلدانوںیال+داتوں مرکب سمجھیا جاندا اے یال دا مطلب عظیم تے ہیرو تے دا ،دا مطلب ماں اے۔
“یلدہ” سریانی لفظ “پیدائش” توں ماخوذ اے جس دا مطلب اے پیدائش۔ ابو ریحان البیرونی نے ایس جشن نوں’’میلاد اکب‘‘ کہیا اے ۔’’یلدہ رات‘‘،جنہوں قدیم ایران وچ مقدس راتاں وچوں اک سمجھیا جاندا سی سرکاری طور تے دارااول دے زمانے وچ 502 قبل مسیح توں قدیم ایرانیاں دے کیلینڈر وچ سرکاری طور تے داخل ہویا۔ ایہہ اک پرانی روایت اے ، پرانے زمانے دے لوک، جنہاں دی زندگی دی بنیاد زراعت سی تے جیہڑے سال بھر موسماں تے قدرتی تضادات دے لنگھن دے عادی سن، اوہ سورج دی گردش تے موسماں دی تبدیلی دے نال اپنے کم تے سرگرمیاں دا تجربہ کردے سن۔ اوہناں نے ویکھیا کہ کجھ دناں تے موسماں وچ دن بوہت لمبے ہوندے نیں تے ایس دے نتیجے وچ ایہناں دناں وچ اوہ زیادہ سورج دی روشنی دا استعمال کر سکدے سن۔ ایہہ عقیدہ پیدا ہویا کہ سورج دی روشنی چمک نیکی تے معاہدے دی علامت اے تے ایہہ کہ اوہ رات دی تاریکی نال لڑ رہے نیں۔ پرانے لوکاں، بشمول آریائی، ہندوستان تے ایران نال تعلق رکھن والے، ہند، یورپی باشندیاں نے پایا کہ مختصر ترین دن خزاں دا آخری دن تے سردیاں دی پہلی رات اے تے ایس دے فوراً بعد دن ہولی ہولی لمبے تے راتاں نکیاں ہون لگدیاں نیں۔ سورج دی پیدائش دی رات نوں سال دا آغاز کہیا جاندا اے۔ عیسائی کرسمس وی ایسے عقیدے نال جڑیا ہویا اے۔ ایتھے لفظ سرد ، دا مطلب اے، سال،’’بذات خود‘‘سر دا مطلب ، یعنی شیطان اُتے تے مازددی فتح تے تاریکی اُتے روشنی دی خوشخبری اے۔ ایس طرح پرانی روایت دے مطابق ایہہ شیطان اُتے فتح دی رات وی اے۔ تاریکی شیطان دی نمائندگی کردی سی تے چونکہ سال دی لمبی ترین رات وچ شیطانی ہنیرا لمبا ہوجاندا اے۔ ایس لئی ایہہ رات ایرانیاں لئی بدقسمت سی تے جدوں اوہ آئی تے اوہناں نے ہنیرے نوں ختم کرن لئی اگ روشن کیتی تے شیطان تے بدکاراں نوں نسا دتا۔
لوک اکٹھے ہوئے تے رات اِکٹھے لنگھی، اوہناں نے کھادا، پیتا، خوشیاں منائیاں، گلاں کیتیاں تے قصے پڑھے، تازہ پکیا ہویا پھل رکھیا گیا، تے خشک میوے میز اُتے رکھے گئے۔ یلدہ دے عیشائیہ نوں ’’میازد‘‘ کہیا جاندا سی تے ایس وچ تازہ تے خشک میوہ جات دے نال نال گری دار میوے یا نام نہاد زرتشتیاں دا ’’ورک‘‘ وی شامل سی جیہڑا ایس جشن تے دعوت دے لوازمات وچوں اک سی۔ ،’’اورمز‘‘ دی خصوصیات دے احترام وچ تے ’’مہر‘‘ یا سورج،قدیم ایران دی رسماں وچ، آتش گیر، عطر، سیزن دے میوے مسالا جات تے کھان پین دیاں شیواں تے مختلف کھانیاں دے نال مقدس کھانا وی دستر خوان دے طور تے پیش کیتا جاندا سی۔
یلدہ دی رات نوں سورج دیوتا، انصاف، عہد تے جنگ دی پیدائش دی رات وی کہیا جاندا سی۔ ایہناں دے بارے وچ دو وڈی روایتاں مشترک نیں۔ سب توں پہلے، مہر دی ایس رات، مترا یا جویں کہ’’اویستا‘‘تے ’’اچیمنید‘‘ بادشاہواں دی تحریراں وچ مذکور اے۔ ’’متھرا‘‘ دنیا وچ واپس آیا، اوہ جیہڑا ہندوستان تے ایران دے پرانے دیوتاواں وچوں اک اے، دن دے اوقات نوں طول دیندا اے تے ایس دے نتیجے وچ سورج دی بالادستی ظاہر ہوندی اے۔ مہر دا فرقہ زرتشت توں پہلے دے دور وچ متھر ایس دی عبادت اُتے مبنی اے تے ایہنوں یورپ وچ میتھر ازم وی کہیا جاندا اے۔
ایہہ وی عقیدہ اے کہ یلدہ دی رات اک نبی دی ولادت ہوندی اے جنہوں دو ڈولفن پانی توں باہر کڈیاں نیں کیوں جے مہر دی رسم دے مطابق پانی دی خاص اہمیت سی۔ دونواں روایتاں وچ یلدہ دی رات مہر دی پیدائش دی رات اے تے ایہہ مہر دی رسومات دی باقیات نیں جیہڑیاں مشرقی بحیرہ روم وچ پھیلیاں ہوئیاں نیں تے ایس دے آثار ویکھے جا سکدے نیں۔ بشمول پالمیرا(اردن) وچ مہر دے باقی ماندہ مندراں وچ موجود نیں۔ البتہ دور حاضر وچ ایران وچ ایس تہوار نوں خالصتاثقافتی طور تے منایا جاندا اے جس وچ اسلام دے صلہ رحمہ دے حکم نوں اک خاص اہمیت دتی جاندی اے جس وچ سارے بندے اپنے خاندان دے بزرگاں دے کول جمع ہوندے نیں تے ایہہ بزرگ دعاواں پڑھدے نیں، دیوان حافظ تے شاہنامہ فردوسی تے قصے کہانیاں پڑھ کے سناندے نیں۔
آذر بائیجان نے ایران دی پرانی تے قومی رسومات وچوں شب یلدا نوں جیہڑی 8000 سال پرانی اے، اپنے ناں توں رجسٹر کرن دی کوشش وی کیتی اے۔ افغانستان دی وزارت اطلاعات و ثقافت نے یونیسکو ولوں دنیا دے غیر محسوس ثقافتی ورثے دی لسٹ وچ افغانستان تے ایران دے وچکار مشترکہ طور تے یلدہ/چیلہ دی رات دے اندراج دا اعلان کیتا اے۔ سابق امریکی وزیر خارجہ مائیکل پومپیو نے 20 دسمبر 1997 نوں یلدا دی رات ایرانی عوام نوں مبارکباد دتی تے ایس موقعے اُتے نظامی گنجوی دی نظم انگریزی وچ شائع کیتی جس وچ فارسی دے شاعر نظامی گنجوی نے کہیا اے :’’مایوسی میں بہت امیدیں ہیں، رات کا خاتمہ سیاہ اور سفید ہے ‘‘
2009 وچ جاپانی صدر تے ایہناں دے نال آن والے وفد دے اعزاز وچ عشائیہ دتا گیا سی، عشائیہ دی میز نوں یلدا دی میز دے طور تے ترتیب دتا گیا ایس موقعے اُتے جاپانی وزیراعظم شنزوآبے نے یلدا اُتے ایرانی عوام نوں مبارکباد دتی تے کہیا کہ جاپانی وفد ایرانی روایات دا احترام کردا اے تے ایس توں پہلاں جاپان وچ یلدا جہیا پروگرام ہو چکیا اے جنہوں ’’توجی‘‘ کہیا جاندا اے تے لوک یوزو پھل ’’سنگترے وانگوں‘‘ جیہڑا کہ اک قسم دا کھٹا لیموں یا نارنجی اے نوں باتھ ٹب وچ پاندے نیں تے گھنٹیاں پانی وچ رہندے نیں۔ ایہہ پھل پانی نوں اک خوشگوار خوشبو دیندا اے تے ایہناں دا مننا اے کہ لوکاں نوں بیماریاں خاص طور تے نزلہ زکام توں بچاندا اے بدلدے ہوئے طرز زندگی دی وجہ نال ایہہ رواج اج دھندلا ہویا اے پر جاپان دے بیشتر علاقیاں وچ ہن وی مقبول اے۔

اپنا تبصرہ گھلو